Skuteczna sprzedaż to skuteczny i profesjonalny handlowiec
Najważniejszym czynnikiem w sprzedaży jest czynnik ludzki. To człowiek zawsze sprzedaje produkt. Ty jako handlowiec jesteś tym najważniejszym czynnikiem, ponieważ to Ty sprzedajesz produkt. Skuteczny handlowiec skutecznie sprzedaje. Na skuteczność handlowca składają się następujące obszary:
OPTYMIZM
osoba, która jest nastawiona entuzjastycznie promieniujE pewnością siebie i pozytywnym nastawieniem, a tym samym ma dużą szansę wywołać równie pozytywne odczucia u potencjalnych klientów. Entuzjastycznie nastawieni sprzedawcy wzbudzają nadzieję, co sprawia, że klienci rozluźniają się, nie wyczuwają agresywnej i nachalnej strategii sprzedaży.
ODPORNOŚĆ
praca w dziale sprzedaży wymaga umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami. Osoba, której brakuje wytrwałości i odporności w obliczu trudności i przeszkód, nie przetrwa w roli handlowca.
EMPATIĘ
umożliwia ona budowanie relacji z klientem. Kompetentny handlowiec sprawia, że ludzie traktują go jak sprzymierzeńca.
Wiara i dostrzeganie pozytywnych stron zarówno w sobie samym jak i ofercie, którą sprzedaje sprzedawca jest ogromnym narzędziem w procesie sprzedaży. Entuzjazm sprzedażowy jest wypadkową pozytywnego nastawienia i znajomości mocnych stron oferty. Można zaryzykować stwierdzenie, że tendencją wszystkich sprzedawców bez względu na branżę, jest brak wiary w mocne strony swojej oferty. Najczęściej wynikają one z poczucia gorszości, tworzonego przez klientów, którzy w trakcie rozmów podrzucają mnóstwo osłabiaczy, np. – macie drogo, za długo, za zielono, za garbato itd., itd. Efekt jest taki, ze nawet Ci mocno asertywni nasiąkają klimatem beznadziei sprzedawanego produktu, co niestety w bardzo negatywny sposób wpływa na ich realne możliwości sprzedaży. Dlatego tak ważne jest uświadomienie sobie jakie są mocne strony oferty, którą sprzedajesz.
Postawę sprzedażową można przyrównać do góry lodowej – nie widać jej na pierwszy rzut oka. Często nie jesteśmy świadomi jak ogromną ma moc i jak bardzo jest siłą napędową naszego działania. Jest fundamentem, bazą, bez której umiejętności sprzedażowe nie zadziałają.
Jeśli zastanawiasz się nad magicznymi sztuczkami, bajerami i trikami sprzedażowymi i w jaki sposób się ich szybko nauczyć, to warto najpierw odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące własnej postawy, własnych przekonań na temat siebie, proponowanych produktów oraz na temat klientów.
- Na ile czujesz się efektywna/y w tym co robisz?
- Na ile wierzysz, w rozwiązania, które proponujesz klientom?
- Na ile uważasz, że miejsce, w którym jesteś, jest miejscem, w którym chcesz być?
- Na ile masz wpływ na własną skuteczność?
- Na ile chcesz pracować nad sobą, zarządzać sobą i innymi?
Najważniejszym i najsilniejszym obszarem w sprzedaży jest Twój mózg, a dokładnie myśli i przekonania, które się w nim gromadzą.
Chcąc zarządzać innymi i wywierać skutecznie wpływ, najpierw zacznij od siebie. Mając kontrolę nad swoimi przekonaniami, myślami robisz ogromny krok, by mieć wpływ na swoich klientów. Masz ogromną broń – Twój MÓZG – warto o tym pamiętać nieustannie.
autor: Katarzyna Ujek