Najkrótsza droga do nieporozumienia
Co jest najczęstszym powodem konfliktów i problemów, które pojawiają się w pracy, w zespole, w relacjach z bliskimi?
Przeważająca część konfliktów jest skutkiem nieporozumień i niedopowiedzeń! Brak szczerości i asertywności, oraz ogólnie nieumiejętnie prowadzona komunikacja, powoduje błędy, które przekładają się na pogorszenie atmosfery pracy w zespole, brak współpracy, spadek motywacji i kiepskie wyniki zarówno zespołu, jak i całej firmy.
Jaka jest najkrótsza droga do nieporozumienia? Sprawdź czy tak robisz i zobacz jak uniknąć konfilktów!
Przypatrzmy się następującej sytuacji.
Jest godzina 15.00 w piątek. Ty od 2 godzin czekasz na raport, który kolega miał przesłać Ci do godziny 13.00. Ty jednak raportu nadal nie dostałaś.
Z jednej strony masz ochotę powiedzieć mu, co o tym myślisz, bo przecież ważne jest dla Ciebie wywiązywanie się z ustaleń oraz współpraca, a z drugiej nie chcesz być postrzegana jako niekoleżeńska i obawiasz się reakcji współpracownika. Myślisz, że nie warto psuć atmosfery i lepiej to przemilczeć, nawet kosztem tego, że znowu zostaniesz po godzinach i będziesz zmęczona i sfrustrowana. Z drugiej strony wkurza Cię Twoja uległość i nieumiejętność zadbania o swoje potrzeby. Jak długo jeszcze będziesz się poświęcać za cenę bycia lubianą czy też świętego spokoju?
Lęk przed oceną i odrzuceniem powoduje nadmierne dbanie o zadowolenie innych i spełnianie ich oczekiwań, nawet kosztem poczucia winy i nieprzyjemnych emocji.
Jeśli nie potrafisz powiedzieć współpracownikom, co Ci nie pasuje, bo myślisz, że będzie im przykro albo się obrażą, to bierzesz odpowiedzialność za ich emocje a sobie nie pozwalasz na zadbanie o siebie i swoje potrzeby. Obawiając się reakcji kolegów, sama wpędzasz się w poczucie winy i pozycję ofiary i masz przekonanie, że wszyscy Cię wykorzystują i nikt nie docenia tego, co robisz. Próba zadowolenia innych oraz branie na siebie odpowiedzialności za wynik pracy zespołu kończy się frustracją, przeciążeniem i brakiem motywacji.
A teraz wyobraź sobie, jak mogłaby zmienić się ta sytuacja, gdybyś zareagowała inaczej.
Gdybyś szczerze powiedziała, że nie podoba Ci się, gdy dostajesz raport z opóźnieniem, ponieważ ważne jest dla Ciebie wzajemne dotrzymywanie słowa oraz szacunek. Chciałabyś również móc polegać na swoich kolegach z zespołu i liczyć na wsparcie i współpracę. Ponadto konsekwencją opóźnień jest to, że musisz zostać po godzinach i zaniedbujesz w ten sposób swoją rodzinę. Warto również poprosić o wytłumaczenie, z czego wynika opóźnienie i poprosić, aby od tej pory nie dochodziło do takich sytuacji. A jeśli kolega wie, że nie zdąży, niech jak najszybciej poinformuje zainteresowane osoby, co znacznie zwiększy szansę na znalezienie jakiegoś rozwiązania i uniknięcie frustracji czy innych nieprzyjemnych emocji. Nie ma gwarancji, że to zadziała, jednak zdecydowanie zwiększy się w ten sposób szansa na zmianę podejścia rozmówcy. Gdy powiemy innym, co jest dla nas ważne w tym, co mają dla nas zrobić, jest bardziej prawdopodobne, że to dostaniemy. Tym bardziej, jeśli nigdy wcześniej taka osoba nie dostała informacji, że coś robi nie tak, jak byś chciała. Oczywiście mogła się domyśleć, że Ty wolisz, gdy wywiązuje się z ustaleń – jednak na to bym nie liczyła. Ludzie nie czytają nam w myślach i nie dla wszystkich oczywiste jest to, co dla nas. Inni ludzie traktują nas tak, jak im na to pozwalamy.
Zamiast unikać trudnych rozmów warto szczerze informować, jak się z tym czujemy i jakie są konsekwencje. W efekcie zwiększy się zrozumienie a zmniejszy ilość konfliktów i nieporozumień. Tym bardziej, że mają one często źródło w niezrozumieniu czyichś emocji oraz złej interpretacji komunikatu. Czasem nagromadzone przez lata nieporozumienia stają się tak trudne, że sami nie potrafimy już samodzielnie ich rozwiązać i trzeba sięgnąć po pomoc innych osób.
Jeśli jasno nie zakomunikujemy drugiej stronie naszych decyzji, przemyśleń oraz próśb jest mała szansa, że coś się zmieni.
Tylko wzięcie odpowiedzialności za swoje emocje, umiejętne stawianie granic oraz jasne komunikowanie, gdy coś nam się nie podoba, może wpłynąć na polepszenie relacji, atmosferę współpracy i wzrost zaufania w zespole. Szczerość wobec siebie i innych z pewnością poprawi atmosferę, komunikację i współpracę a tym samym polepszy wyniki pracy całego zespołu.
autor: Helena Borys