Jak przygotować przemówienie – praktyczne zwroty dla początkujących
Im częściej mamy okazję przygotowywać przemówienie i wystąpienia oraz wygłaszać je publicznie, tym sprawniej posługujemy się odpowiednimi sformułowaniami.
Jednak osoby, które zaczynają dopiero swoją przygodę ze sztuką wystąpień, mogą czuć się nieco niepewnie. Przez co wystąpienia publiczne w biznesie mogą być dla nich prawdziwą zmorą i generować ogromny stres.
Poniżej mały praktyczny przewodnik – czyli przydatne zwroty, które ułatwią nam zgrabne formułowanie myśli i płynne prezentowanie treści. To oczywiście tylko kilka propozycji, mam jednak nadzieję, że będą dla Ciebie inspiracją i znajdziesz swoje ulubione:
Zwroty, które pomogą Ci nawiązać dobry kontakt ze słuchaczami
- „Cieszy mnie możliwość współpracy z Państwem”
- „Jestem przekonany, że będzie to inspirujące spotkanie dla nas wszystkich”
- „Jestem przekonany, że nasze spotkanie będzie udane i owocne”
- „Państwa zaangażowanie i podzielenie się z wszystkimi Państwa doświadczeniem w tej kwestii jest mile widziane”
- „Liczę na Państwa aktywność i współpracę”
- „Jest mi niezmiernie miło, że zostałem zaproszony na to spotkanie”
Zaangażowanie słuchaczy, wywołanie interakcji ułatwią Ci natomiast takie zwroty
- „Zwróćcie Państwo uwagę na…”
- „Zauważcie, że…”
- „Czy zgadzacie się Państwo ze mną?”
- „Co o tym sądzicie?”
- „Czy taki argument do Państwa przemawia?”
- „Proponuję”
- „Polecam”
- „Zastanówmy się wspólnie nad”
- „Wielu z Państwa zapewne teraz pomyśli, że”
- „Kto z Państwa ….”
Zwroty, których należy unikać to: „musicie”, „powinniście”.
Zwroty, które prowadzą słuchaczy od jednego kluczowego punktu do następnego
- Przechodząc do następnego punktu…
- Nawiązując do poprzedniego punktu…
- Zmieniając kierunek…
- W szerszym kontekście…
- Rozwijając…
- Wracając…
- Podkreślając to co najważniejsze…
- Podsumowując…
- Kończąc…
Zwroty, które pomogą zgrabnie zakończyć przemówienie
- „Bardzo dziękuję za sympatyczne spotkanie”.
- „Serdecznie dziękuję za gorące przyjęcie”.
- „Było mi niezmiernie miło”.
- „Cieszę się, że mogłem Państwa poznać i z Państwem współpracować”.
- „Dziękuję za Państwa aktywność podczas warsztatów”.
- „Życzę Państwu wielu sukcesów zawodowych”.
Zwroty, których należy unikać na zakończenie wypowiedzi
- „Mam nadzieję, że nie było tak źle”.
- „Postaram się, aby następnym razem było lepiej”.
- „Myślę, że w przyszłości będę staranniej się przygotowywać”.
- „Wreszcie dobrnęliśmy do końca”.
- „Nie jestem mistrzem w prowadzeniu tego typu spotkań, ale – o dziwo- chyba się jakoś udało”.
- „Mam nadzieję, że Państwa nie zanudziłem”
A okazja do praktycznych ćwiczeń jak zwykle na naszych szkoleniach, które znajdziesz TUTAJ.
Autor: Magdalena Falkowska
Artykuły i wideo, które mogą Ci się spodobać: