Lider to osoba, którą cechuje przede wszystkim zdolność przywódcza, twardy charakter i ograniczona empatia. Czy to prawda?
Odpowiedź na pytania „czy nadaje się na Lidera?”, „jak efektywnie zarządzać zespołem?”, „jaki powinien być Lider?” i „kim jest Lider?” wydaje się prosta. Od czego zacząć?
Jesteś Liderem, ale nikt cię nie słucha? Wszystko robione jest byle jak i na ostatnią chwilę, a Ty dostajesz „baty” od szefa? Słyszysz odpowiedzi typu: „zrób to sam/a!”, kiedy chcesz oddelegować zadanie?
Czy można kierować zespołem bez autorytetu?
Nie nadajesz się na Lidera, zrezygnuj ze stanowiska, lepiej nam się pracowało kiedy Ciebie nie było…
Takie stwierdzenia i docinki słyszy Agata od współpracowników podczas każdego dnia pracy. Została ona awansowana na stanowisko menedżerskie z innego działu i niestety, od pierwszego dnia jej praca nie była usłana różami.
Rzeczywiście, Agata, może nie posiadać umiejętności zarządzania zespołem lub komunikacyjnych do swojego nowego stanowiska, jednak czy zasługuje na takie traktowanie? Czy powinna poddać się, poprosić o degradację? Czy można nazwać to mobbingiem?
Czy firma powinna dbać o rozwój kadry kierowniczej?
Wydawałoby się, że każda organizacja kładzie duży nacisk na szkolenia dla nowych Liderów. Niestety często bywa tak, że Lider nie otrzymuje wsparcia i nie przechodzi żadnego szkolenia związanego ze swoją nową rolą, nawet z kompetencji miękkich, tj.: komunikacja, kierowanie zespołem, asertywność czy styl kierowania.
Z Agatą nasz trener poznał się w zeszłym roku, postanowiła sama zainwestować w swój rozwój menedżerski i wziąć udział w szkoleniu. Miała dosyć już krytyki, pretensji i oskarżeń ze strony współpracowników oraz reprymend za nieudolną pracę zespołu od szefa, który zarzucał jej niedotrzymywanie obowiązków liderskich, słabą jakość pracy czy nieradzenie sobie z nowymi obowiązkami. Dodamy, że pracuje ona w dużej firmie w okolicach Poznania, więc awanse szefostwu nie są obce. Jednak z tego co się dowiedzieliśmy, bardzo dużo ludzi rezygnuje z przyjęcia wyższego stanowiska, nawet jeżeli idzie za tym podwyżka, czy inne benefity. Dlaczego? Przykładem jest sytuacja Agaty, która postanowiła zaryzykować. Nie przygotowanie do awansu, brak umiejętności zarządzania ludźmi i kierowania zespołem odbiło się nie tylko na jej nerwach, ale również na rodzinie, pracy oraz samoocenie.
Od czego zacząć swój rozwój?
Agata – osoba, która bardzo chciała być Liderem, aktualnie przechodzi załamanie…
…do tego może doprowadzić brak wsparcia ze strony firmy (szkolenia) i zaborczy zespół (lub nieumiejętność kierowania nim).
Na szczęście kobieta, szybko zdecydowała się na pomoc coacha, czyli trenera, który nie tylko pomoże jej w wyjściu z problemów ze samą sobą, ale również z zespołem oraz nowym stanowiskiem.
Pamiętaj! W żadnej sytuacji nie jesteś sam/a, jeżeli nie potrafisz być Liderem, po prostu dlatego, że nigdy nim nie byłaś/eś, szukaj pomocy. Firma jej nie zapewnia? Znajdź ją na własną rękę. Nie rezygnuj z tego powodu z zamierzonego celu! Znajdź czas i chęci, poddanie się nie doprowadzi do spełnienia marzeń, a wręcz przeciwnie zdemotywuje Cię, a nawet sprawi, że porzucisz ochotę na awans, czy podwyżkę, poczujesz, że się do tego nie nadajesz, co odbije się nie tylko na Tobie, ale również na relacjach z rodziną, czy znajomymi.
Jaka jest najważniejsza cecha skutecznego Lidera?
Im wyższe poczucie własnej wartości ma Lider, tym cięższe cele stawia przed sobą i tym trudniejszych zadań jest w stanie się podjąć.
Dlaczego to takie ważne? Po pierwsze, nie dojdzie wtedy do załamania i braku chęci do działania tak jak w przypadku Agaty. Po drugie „przywódca nigdy nie zaprowadzi swych ludzi dalej niż do punktu, który sam osiągną” – dlatego musisz rozwijać się, stawiać cele, nie poddawać się i podejmować coraz to trudniejsze zadania. Wtedy twój zespół będzie robił to samo, efektywniej i z większą chęcią.
Czy Lider może rozwinąć zespół, bez odpowiednich umiejętności?
Istnieje szereg kroków, które Lider powinien podjąć, aby zapewnić sukces swojemu zespołowi. Lider musi nie tylko zrozumieć cele i zadania, ale także w jasny sposób przedstawić je/zakomunikować swojemu zespołowi (expose szefa). Powinien poświęcić sporo czasu na obserwację współpracowników, dzięki której oceni umiejętności i zdolności poszczególnych członków zespołu. Na pewno pomocna będzie tutaj umiejętność zadawania właściwych pytań, aktywnego słuchania oraz wspierania innych.
Lider musi posiadać umiejętność godzenia ze sobotą rozmaitych ludzkich emocji i skupiania ich w pozytywnym kierunku. Musi być autentyczny w tym, co robi, mówi i wierny wyznawanym przez siebie wartościom.
⠀
Najważniejsze pytanie, które zadaje sobie KAŻDY Lider, nawet ten z kilkuletnim doświadczeniem, to…
Jak powinien wyglądać dzień Lidera? (skoro już wiem, jaki powinien być Lider idealny).
Otwórz check-listę dla Lidera, którą dla Ciebie przygotowaliśmy i przekonaj się!
Zacznij postępować zgodnie z planem tygodniowym dla Lidera, a od razu zobaczysz efekty.
Jednak pamiętaj, że jest to tylko początek drogi ku realizacji celów, bycia lepszym sobą i osiągania sukcesów w pracy i życiu prywatnym. Kontynuuj naukę na kolejnych szkoleniach online jak i stacjonarnych, skup się na umiejętnościach związanych z: zarządzaniem sobą w czasie, komunikacją, delegowaniem zadań, kierowaniem zespołem oraz projektami. Spróbuj również rozpisać, jakie rzeczy stanowią dla Ciebie największe wyzwanie – powinnaś/powinieneś je zamieścić w swoim planie rozwoju menedżera.