6 zasad skutecznego motywowania
6 zasad skutecznego motywowania.
Jak sprawić, by pracownicy w Twoim zespole mieli więcej energii i zapału do pracy? Co zrobić, aby by z radością realizowali zadania, a ich motywacja utrzymywała się stale na zadowalającym poziomie?
Stworzenie zespołu pracującego na najwyższych obrotach jest zadaniem jest wyzwaniem dla każdego menedżera. To rolą szefa jest wydobycie ze swoich ludzi, tego, co w nich najlepsze.
Oto kilka wskazówek, które mogą wesprzeć Cię, by tego dokonać.
1. Zacznij od siebie
Pokaż jak to się robi. Jeśli chcesz skutecznie motywować pracowników powinieneś wykazywać się określoną pozytywną postawą i nastawieniem do pracy. Pamiętaj że oczy pracowników zwrócone są na ciebie i Twoja postawa wpływa na ich motywację. Powinieneś być przekonany do celów i zadań jakie stawiasz przed zespołem. Tylko wtedy będziesz potrafił „sprzedać” je pracownikom tak, by z chęcią przystępowali do pracy.
2. Jasno definiuj cele
Przede wszystkim stawiaj pracownikom cele, które są dla nich osiągalne. Zbyt łatwe cele sprawiają, że pracownicy tracą motywację i mało przykładają się do realizacji zadań. Natomiast cele zbyt trudne do osiągnięcia mogą wywołać zniechęcenie, opór i frustrację. Kiedy pracownicy realizują cele, osiągają sukces – dostrzeż to, ogłoś na spotkaniu, podkreśl wkład tych, którzy się do niego przyczynili. W wyznaczaniu realnych celów pomaga uzgadnianie ich z osobami, które będą je realizować. Zaangażuj pracowników w wyznaczanie celów, oni najlepiej wiedzą gdzie leżą granice ich możliwości, a poczucie wpływu i możliwości decydowania dodatkowo wzmacniają motywację.
3. Okazuj zaufanie, oczekuj tego, co najlepsze
Dostrzegaj w pracownikach zalety, talenty, możliwości i na tym buduj relacje. Zakładaj dobre intencje, że swoje zadania wykonują najlepiej jak potrafią. Dzięki temu wzmocnisz motywację pracowników, sprawisz, że będą chcieli sprostać pozytywnemu obrazowi swojej osoby w Twoich oczach. Brak zaufania i podejrzliwość to podstawowe czynniki niszczące relacje w zespole. Negatywne nastawienie wobec pracownika objawia się w sposobie bycia, mówienia, dokonywania oceny wyników pracy, jak również w decyzjach podejmowanych wobec pracowników. Nastawienie negatywne skutkuje tym, że pracownicy szybciej tracą motywację, częściej są sfrustrowani i niezadowoleni z pracy.
4. Pozwalaj na twórcze błędy
Ustal zasady reagowania na błędy i porażki pracowników. Wszystkie błędy powinny być wspólnie przeanalizowane, a celem tej analizy niech będzie znalezienie przyczyny i opracowanie metody, by w przyszłości takie błędy się nie pojawiały. Każdy popełnia błędy, a Twój sposób reagowania na nie decyduje o tym, czy pracownicy będą potrafili w sposób otwarty o nich mówić. Stwórz taką relację, w której pracownik nie będzie się bał rozmawiać z Tobą o swoich niepowodzeniach.
5. Poznaj potrzeby pracowników
Każdy pracownik ma swoje potrzeby i indywidualne cele związane z funkcjonowaniem w organizacji. Naucz sią je identyfikować, poznaj plany, dążenia swoich pracowników. Dzięki temu poznasz ich mocne strony, talenty i naturalne predyspozycje. Zarządzaj zgodnie z tą wiedzą – dobieraj zadania adekwatnie do potrzeb i możliwości pracowników, rozwijaj ich umiejętności.
6 Zauważaj, chwal i nagradzaj nie tylko efekty, ale również wysiłek
Chwal swoich pracowników, dużo i często. Nie tylko za super wynik, chwal za postępy, rozwój, ale również za postawę, a także za wysiłek wkładany w pracę. Poprzez wzmocnienia pozytywne zdecydowanie łatwiej jest wzbudzić w ludziach motywację niż poprzez presję, strach, upomnienia i kary. Pochwała ma większe znaczenie wówczas, gdy jest wypowiedziana w obecności innych, czyli chwal publicznie, gdyż to podnosi poziom samooceny osoby chwalonej, zaś dla otoczenia stanowi ona swego rodzaju wzorzec do naśladowania.
autor: Julita Dadej